In e-commerce is het al heel lang de norm om gedrag van gebruikers te meten. Aanpassingen aan webshops worden pas doorgevoerd als er een A/B test bewezen succesvol is gebleken. Sturen op data, niet op onderbuik gevoel. Het verschil wordt gemaakt door gedrag van website bezoekers te sturen, bijvoorbeeld door onzekerheden weg te nemen en vertrouwen te creeren. Maar ook door de kassa en andere interfaces zo gebruiksvriendelijk in te richten en mensen zo weinig mogelijk na te laten denken. Een online aankoop is tegenwoordig zo gepiept.
Waren alle interfaces maar zo uitgedacht, getest en geoptimaliseerd als kassa systemen van moderne webshops. Bedrijven gericht op e-commerce weten dat het optimaliseren van de webshop de basis is van het bedrijf. Echter is dit niet in alle sectoren het geval.
In de energiesector is minstens zo groot als de e-commerce sector. Netcongestie haalt regelmatig de headlines in het nieuws, en naast dat er meer ‘energie snelwegen’ gebouwd moeten worden om energie beter te verdelen over Nederland, is er ook veel winst te behalen door net als in e-commerce te optimaliseren en te sturen op data. “De ‘energie snelwegen’ zitten alleen op piek momenten vol. De rest van de tijd is er nog volop ruimte.”, aldus opdracht gever Tim Verbruggen. Eigenaar van private stroomnetten in Nederland, ook wel Smart Grids genoemd, waar industrie gebieden met hoog electriciteit gebruik verbonden zijn met zon en windparken.